Romeinse basis ontdekt in Trier

History, archaeology, historiography, peoples, and personalities of ancient Rome and the Mediterranean.

Moderator: Aldus Marius

Romeinse basis ontdekt in Trier

Postby Quintus Pomponius Atticus on Fri Mar 26, 2004 12:49 pm

Romeinse basis ontdekt in Trier

TRIER - Tijdens archeologische opgravingen in Trier, de oudste stad van Duitsland, zijn woensdag overblijfselen van een Romeinse basis uit 30 voor Christus teruggevonden. Volgens het Rheinische Landesmuseum is het de eerste maal dat er in het noordwesten van Europa resten worden teruggevonden van een basis uit die tijd, namelijk de periode tussen keizer Caesar (vermoord in 44 voor Christus) en keizer Octavianus/Augustus (van 27 voor Christus tot 8 na Christus).

De vondst bestaat uit munten, kookgerei en vaasscherven en wordt door archeologen als ,,sensationeel'' bestempeld. De voorwerpen, waaronder ook olielampen en sandalen van soldaten, werden gevonden op de Petrusberg tijdens de voorbereidingen van een plaatselijke tuinbeurs. Trier ligt in de Moezelstreek vlak bij de Luxemburgse grens.

(belga)
Quintus Pomponius Atticus
Praetor

"Ars longa, vita brevis" - Hippocrates
Quintus Pomponius Atticus
Senator
Senator
 
Posts: 500
Joined: Wed Aug 28, 2002 6:03 pm
Location: Belgica

Re: Romeinse basis ontdekt in Trier

Postby Tiberius Dionysius Draco on Fri Mar 26, 2004 8:42 pm

Salve Attice!

Quintus Pomponius Atticus wrote:De vondst bestaat uit munten, kookgerei en vaasscherven en wordt door archeologen als ,,sensationeel'' bestempeld.


Iets wat me altijd verbaasd, is het feit dat bijna elke vonst als 'sensationeel', 'schokkend' of 'een totaal nieuw inzicht in geschiedenis' wordt bestempeld.

Misschien is het beroep zo saai dat elke gevonden scherf voor ongeloofelijk veel enthousiasme zorgt en daardoor alles een beetje uitvergroot wordt.

Nu goed, ik moet toegeven dat een nieuwe stad vinden wel degelijk vrij 'sensationeel' nieuws is.

vale bene!
Tiberius Dionysius Draco
User avatar
Tiberius Dionysius Draco
Curator
Curator
 
Posts: 458
Joined: Sun Sep 01, 2002 5:18 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Pomponius Atticus on Fri Mar 26, 2004 9:24 pm

T. Dionysius scripsit :
Iets wat me altijd verbaasd, is het feit dat bijna elke vonst als 'sensationeel', 'schokkend' of 'een totaal nieuw inzicht in geschiedenis' wordt bestempeld.


Primo denk ik dat archeologen e.a. vaak zodanig opgaan in hun vakgebied dat elke nieuwe vondst tijdens een lange en vaak saaie graafcampagne voor hen een 'sensatie' is, daar waar de leek er, "so what?" zeggend, de schouders voor zou ophalen.

Secundo willen die mensen natuurlijk ook aandacht trekken op hun werk zodat ze voldoende geld blijven krijgen om hun projecten te financieren. Uit een Brits onderzoek, waarvan de resultaten vandaag werden gepubliceerd in de katern Wetenschap van De Standaard, blijkt dat een aantal geleerden zelfs hun artikels in verschillende tijdschriften proberen publiceren en overmatig uit eigen werk en uit artikels die eerder in het tijdschrift van hun publicatie verschenen te citeren, allemaal om de statistieken van hun output, die door financiers, universiteiten etc. op het internet kunnen geraadpleegd worden, op te vijzelen. "Publish or perish" is het motto vandaag als je het als wetenschapper wil maken, en voor sommigen is elk middel aanvaardbaar om 'concurrentieel' te blijven. Persoonlijk walg ik van een dergelijk 'economisme' in de wetenschap (en niet alleen daar), dat volgens mij de kwaliteit van de intellectuele output bepaalt niet helpt te verhogen, maar integendeel de stapel tweederangsliteratuur, die de wetenschap vaak zo ondoorzichtig maakt, helpt aangroeien.

Vale,

Q. Pomponius Atticus
Quintus Pomponius Atticus
Praetor

"Ars longa, vita brevis" - Hippocrates
Quintus Pomponius Atticus
Senator
Senator
 
Posts: 500
Joined: Wed Aug 28, 2002 6:03 pm
Location: Belgica


Return to Collegium Historicum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron