DRINGEND: Gallo-Romeins weekend Wervik

Announcements about reenactments, conferences, history faires and other Roman organizations and events. Tell us what's happening in *your* Province this week!

Moderator: Aldus Marius

DRINGEND: Gallo-Romeins weekend Wervik

Postby Publius Dionysius Mus on Mon Jul 14, 2003 7:02 pm

Gegroet!

Dit bericht kreeg ik vanwege de organisatie:

**********
Dag Dennis,

Mogen we vragen om zo vlug mogelijk te laten weten indien Societas Via
Romana aanwezig zal zijn op het GRW. Het wordt stilaan tijd dat we de
plaatsen gaan bepalen. Voor ons is jullie aanwezigheid geen must, we
geven
jullie alleen een forum om SVR aan een groter publiek voor te stellen.
In bijlage de pdf-file die we naar alle secundaire scholen stuurden van
Vlaanderen en Brussel. Ook geïnteresseerden krijgen deze pdf-file in
afwachting van de webpages die waarschijnlijk vanaf 15 juli op de site
van
www.wervik.be zullen te bekijken zijn.
Ik zou toch graag nog de volgende activiteiten extra willen belichten:
boekenantiquariaat Scrinium uit Nederland zal aanwezig zijn met heel
wat
interessante aanbiedingen. Misschien kan je hun website eens bekijken
www.scrinium.nl . Bernard Vandaele, archeoloog en het alterego van de
legionair Quintus Ligustinus brengt een boek uit over het Romeinse
leger.
Dit boek wordt op de vooravond van het GRW officieel aan de pers
voorgesteld
te Wervik.
Beste groeten en hopend op een spoedig antwoord,

Patrick Biesbrouck
algemeen coördinator

PS Het is misschien niet zo'n goed idee om 'vreemden' toe te laten
jullie
interne post te lezen. Would-be intellectuelen kennen misschien meer
dan
jullie denken.

**********

Zullen we in Wervik aanwezig zijn? Dat moet ik zo snel mogelijk weten. Wat we gaan doen aan ons 'kraampje' kunnen we later nog wel bepalen.

Greetz
Publius Dionysius Mus

No Spartiate soul left alive to tell
How bravely they fought
By treason they fell
(Ancient Rites - Thermopylae)
User avatar
Publius Dionysius Mus
Eques
Eques
 
Posts: 236
Joined: Wed Aug 28, 2002 11:55 pm
Location: Belgium

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Mon Jul 14, 2003 7:34 pm

Salvete Belgae,

Wat mij betreft zijn we aanwezig, MAAR:

* WAT gaan we in godsnaam meebrengen? Een man of vijf in beddenlakens in geen optie; we mogen onszelf daar echt niet belachelijk gaan maken. Het moet echt een beetje deftig zijn. Weet iemand hoe we aan stof kunnen geraken die lang genoeg is om togae van te maken?

* HOE gaan we de mensen naar onze stand lokken?

* Het idee werd al geopperd een laptop (of evt. zelfs verschillende laptops) mee te nemen en daar onze site op te zetten. Dat is goed, maar we moeten ook echt iets tastbaars hebben. Ik zou zeker ook de mogelijkheid bieden aan de mensen om zich ter plekke in te schrijven als leden (kwestie van handige ronseling).

* Merchandise lijkt me moeilijk en is nauwelijks te slijten volgens mij (tenzij we bvb SVR-munten zouden kunnen laten slaan), bovendien is er het financiële probleem: wie zou zoiets betalen? Ik heb geen geld, en de meeste Belgae zijn, zo ik vermoed, ongefortunteerde studenten.

* Hoe wordt zo'n stand ineengeknutseld? Een tent en een bank met laptops op ziet maar lelijk, we zouden op zijn minst zo'n soort Romeinse legertent moeten kunnen maken met vaandels of zo (al zijn die dan van plastiek... zolang het er maar een beetje deftig uitziet). We moeten ook een voorwerp hebben dat onze stand zichtbaar maakt, ons als het ware alleszeggend definiëert, bvb een aantal borstbeelden van bekende Romeinen, ons logo in het groot met daaronder een slagzin in het Latijn, etc etc. Zo'n slagzin voor SVR kan evt. bedacht worden in collegium Latinum. We kunnen ook dingen meenemen als vazen, amphorae, of een diaprojector die afbeeldingen van monumenten en kunstwerken op onze tentwand projecteert (het risico is wel dat als de zon naar binnen schijnt en de tent niet donker of groot genoeg is we het wel kunnen schudden).

* Flyers en foldertjes. Kent er iemand onder ons een drukker of een grafisch vormgever? Flyers en folders uitdelen zou ons al heel wat helpen. De tekst voor zo'n flyer of folder wil ik evt. wel schrijven.

* We kunnen evt. die CD meenemen met "Romeinse" muziek. Of de soundtrack van Gladiator of zo. Dat is ook al goed voor de sfeer.

* We kunnen ook Romeinse hapjes prepareren en meenemen. Ik zou voorstellen om daar niet veel of zelfs geen geld voor te vragen; dat geeft een zeer goeie indruk en lokt volk naar de stand (natuurlijk weet ik wel niet of dat eig. wel mag).

* Wat bedoelt die meneer eigenlijk met interne post lezen en zo? Het klonk als een soort waarschuwing maar ik snap niet wat hij precies bedoelt?

* Als we in Wervik aanwezig willen zijn is het van het uiterste belang dat alle actieve Belgae hun best doen om mee te werken. Het is onmogelijk om die hele stand ineen te knutselen voor één, twee of zelfs drie man. Daarom wil ik Mus bijtreden en iedereen vragen zo snel mogelijk te reageren. Als we met op zijn minst vijf mensen zijn die hieraan willen meewerken dan kunnen we de taken beginnen verdelen en bevestigen dat we op Wervik zullen zijn.

Valete,
Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Mon Jul 14, 2003 8:48 pm

Salve Draco

* Het idee werd al geopperd een laptop (of evt. zelfs verschillende laptops) mee te nemen en daar onze site op te zetten. Dat is goed, maar we moeten ook echt iets tastbaars hebben. Ik zou zeker ook de mogelijkheid bieden aan de mensen om zich ter plekke in te schrijven als leden (kwestie van handige ronseling).

Wel ik zou voorstellen om de inschrijvingsformulieren op te stellen en afdrukken en er genoeg afdrukken gelijk een stuk of 100 zodat we voorbereid zijn.
We kunnen informatie over SVR op een papier zetten, copieren en gewoon aan de mensen geven zonder dat daar flashy dingen op staan. De simpelste dingen kunnen soms de grootste indruk maken.
we kunnen één laptop meenemen en die laten tonen aan de mensen zodat ze zien waarover dat SVR gaat. Ik vind ook dat we wat origineel moeten uit de hoek komen. Ik denk dat ver iedereen Romeinse kunstwerken en muziek zal meehebben dus kunnen we ook Griekse als Romeinse muziek laten spelen daar, want SVR is niet alleen Romeins, maar ook Helleens. Misschien komen er andere collegia in de toekomst erbij over andere provincies van het Romeinse rijk. Wie weet? We moeten aantonen dat we niet alleen Romeins gezind zijn, maar ook Grieks, Gallisch, enz...
vale
Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Tiberius Dionysius Draco on Mon Jul 14, 2003 9:43 pm

Salve,

dus als ik het goed begrijp is dit hier een lijstje met benodigdheden:

- tent (liefst vrij groot)
- laptops (best minimun 2 want eentje is ook maar weinig)
- "toonbank"
- eten (eventueel), mss druiven en olijven en van die dingen (best geen makreelogen :wink: )
- toga's
- muziek (en dus ook CD speler)
- folders

En last but not least:

- BELGAE!

Eten, muziek en folders zouden geen probleem moeten vormen. Hetgeen waar we het meest moeilijkheden mee gaan hebben zijn waarschijnlijk de tent en da toga's (indien we er een beetje professioneel willen uitzien tenminste.

Weet iemand toevallig waar we zoiets zouden kunnen huren tegen een schappelijk prijsje (want geld zal ook een probleem zijn naar alle waarschijnlijkheid)?

vale
Tiberius Dionysius Draco
User avatar
Tiberius Dionysius Draco
Curator
Curator
 
Posts: 458
Joined: Sun Sep 01, 2002 5:18 pm
Location: Belgica

Postby Publius Dionysius Mus on Tue Jul 15, 2003 1:47 pm

Gegroet!

Over de benodigdheden zou ik nog niet teveel discussiëren. Vorig jaar ging deze 'beurs' door in de sporthal te Wervik waar er tafeltjes en stoelen voorzien waren voor de exposanten. Er wordt al muziek gespeeld (dacht ik toch), dus dat is ook al niet nodig.

En overdreven toestanden moet je daar nu ook weer niet verwachten. Ik denk dat er de vorige keer maximum een 300 bezoekers waren.

Wat de kosten betreft, ik stel voor dat we iets zoeken om te verkopen, zodat we de winst kunnen gebruiken voor onze onkosten.

Verdere informatie vraag ik wel als ik kan bevestigen of we al dan niet zullen gaan.

Ik veronderstel dat er wel genoeg Belgae meegaan (drie lijkt me al voldoende, meer is altijd meegenomen).

Ik zal dus bevestigen dat we aanwezig zullen zijn, en dan vraag ik tegelijk ook verdere informatie.

Iedereen akkoord?

Greetz
Publius Dionysius Mus

No Spartiate soul left alive to tell
How bravely they fought
By treason they fell
(Ancient Rites - Thermopylae)
User avatar
Publius Dionysius Mus
Eques
Eques
 
Posts: 236
Joined: Wed Aug 28, 2002 11:55 pm
Location: Belgium

Postby Tiberius Dionysius Draco on Sun Sep 07, 2003 9:47 pm

Salvete Belgae,

weten we nu al eigenlijk iets meer van wat we daar precies gaan doen?

Ik meen mij te herinneren dat ik eens een e-mail geforward kreeg waarin stond dat we verwacht werden te Wervik. Maar hebben we nu al iets om te showen. En hebben we ondertussen ook al een oplossing voor het financieel aspect?

Iemand?

Valete,
Tiberius Dionysius Draco
User avatar
Tiberius Dionysius Draco
Curator
Curator
 
Posts: 458
Joined: Sun Sep 01, 2002 5:18 pm
Location: Belgica

Postby Publius Dionysius Mus on Mon Sep 08, 2003 1:10 pm

Salvete!

Dit zal er ongeveer gebeuren:

Standhouders staan normaal in de sporthal, en daar zal een tafel voorzien zijn. Daarop kunnen we onze laptop met website stellen, en eventueel enkele exemplaren van een soort 'bloemlezing' van essays ter inzage leggen, en/of enkele inkijkexemplaren van onze nieuwe newsletter (komt er binnenkort aan). Ook zullen we daar folders uitdelen met info over SVR, en zullen mensen zich lid kunnen laten maken direct bij ons.

Veel kosten zullen we dus niet hebben (enkel de copies voor folders etc.). Wat het vervoer betreft, kunnen we met de trein (Go-Pass) of met de auto in het geval Locatus die zou loskrijgen thuis ;-)

Wat we wel kunnen meenemen is wat versiering voor onze tafel en een spandoek (makkelijk met de pc te maken).

In het geval we toch buiten zouden moeten staan, ik heb thuis een handige partytent (ik denk 4x4m) met enkele zijkanten.

Ik heb ook aan de organisator enkele affiches en foldertjes gevraagd om uit te delen/op te hangen. Deze zullen mij worden toegestuurd.

Het enige wat ik nog duidelijk moet weten, is wie er juist mee gaat. De organisator wil graag een naamlijst.

Valete bene
Publius Dionysius Mus

No Spartiate soul left alive to tell
How bravely they fought
By treason they fell
(Ancient Rites - Thermopylae)
User avatar
Publius Dionysius Mus
Eques
Eques
 
Posts: 236
Joined: Wed Aug 28, 2002 11:55 pm
Location: Belgium

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Mon Sep 08, 2003 6:15 pm

Ik ga alleszins mee. Is dit voor de volle twee dagen?

Wat de laptops betreft: van Atticus mogen we er al twee lenen. Als we nog een derde zouden kunnen krijgen zou het perfect zijn. Misschien kunnen we ook inschrijvingsformulieren bij onze foldertjes steken?

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Publius Dionysius Mus on Mon Sep 15, 2003 2:09 pm

Gegroet!

Enige korte vragen en mededelingen:


Gnaeus Draco en ikzelf gaan alleszins, wie nog?

Kan Locatus mee en kan hij ons per wagen naar ginder brengen?

Kan Gnaeus Draco een kleine raming van copieerkosten opstellen?


Twee laptops lijkt me voldoende.

We zullen enkele bundeltjes met essays ter inzage leggen.

Ook de nieuwe newsletter (komt eraan) zal in enkele exemplaren ter inzage liggen.

Foldertjes zullen worden uitgedeeld (met inschrijvingsstrookje?).

Men verwacht over het ganse weekend ongeveer 2000 bezoekers. Daar zijn families bij, maar ook vele individuelen (leraars etc.). Ik denk dat we dus op een 1000 à 1500 foldertjes moeten rekenen als we aan iedereen eentje willen meegeven. Anderzijds is ongeveer 500 voldoende als we de mensen de keuze laten al dan niet een foldertje mee te nemen.


Graag zo snel mogelijk reacties, zodat alles op tijd in kannen en kruiken is.

Valete bene
Publius Dionysius Mus

No Spartiate soul left alive to tell
How bravely they fought
By treason they fell
(Ancient Rites - Thermopylae)
User avatar
Publius Dionysius Mus
Eques
Eques
 
Posts: 236
Joined: Wed Aug 28, 2002 11:55 pm
Location: Belgium

Postby Q. C. Locatus Barbatus on Mon Sep 15, 2003 2:54 pm

Salve en de reste,

Reken maar niet te veel op mij. Ik kan misschien wel mee gaan, maar een auto kan ik zeker niet beloven. Waarschijnlijk is mijn vader dat weekend van wacht en heeft hij dus zeker één auto nodig. De andere hangt af van mijn moeder, normaal gezien gaat ze zeker de zaterdag naar familie. En een auto losweken wordt sowieso al heel erg moeilijk. Reken er dus maar niet te veel op. Ik ga zien of ik zelf wel mee kan, wat de kans zit er dik in dat die sozialistische verein mij ook nodig heeft.

vale en nog zo van die dingen,

Loc
Quintus Claudius Locatus Barbatus
Rector
Princeps Gentis Claudiae
Consul
Senator
Patricius
Q. C. Locatus Barbatus
Senator
Senator
 
Posts: 525
Joined: Sat Aug 31, 2002 6:32 pm
Location: Gent

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Mon Sep 15, 2003 7:51 pm

Q. C. Locatus Barbatus wrote:Salve en de reste,

Reken maar niet te veel op mij. Ik kan misschien wel mee gaan, maar een auto kan ik zeker niet beloven. Waarschijnlijk is mijn vader dat weekend van wacht en heeft hij dus zeker één auto nodig. De andere hangt af van mijn moeder, normaal gezien gaat ze zeker de zaterdag naar familie. En een auto losweken wordt sowieso al heel erg moeilijk. Reken er dus maar niet te veel op. Ik ga zien of ik zelf wel mee kan, wat de kans zit er dik in dat die sozialistische verein mij ook nodig heeft.


der Verein ;)

Raming: voor een A5-boekje betaal je ongeveer 0,3€ per stuk, voor A4 ongeveer 0,8€ maar dat is wel aan de gunstprijs voor Germania, dus voor ons zal het een beetje hoger liggen. Het zal wel weer verlaagd worden door ons kleiner aantal bladzijden dus reken ongeveer op de prijzen die ik heb opgegeven.

Uiterlijk tegen 25 augustus weet ik meer.

BTW Mus 't is goed, ik ga dat foldertje nog eens editen en u dan terugsturen, ok? Wil jij dan een bundel maken met interessante essays?

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Q. C. Locatus Barbatus on Tue Sep 16, 2003 11:21 am

Het is duidelijk "die" aangezien ik het naar analogie met het "werkmensch-vlaamsch" gebruikt heb en dus niet in zijn duitse vorm. En zo gaan wij dus die tale schrijven!
Quintus Claudius Locatus Barbatus
Rector
Princeps Gentis Claudiae
Consul
Senator
Patricius
Q. C. Locatus Barbatus
Senator
Senator
 
Posts: 525
Joined: Sat Aug 31, 2002 6:32 pm
Location: Gent


Return to Roman Gatherings

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron