Hoe de klassieken te verkrachten

Roman arts, sciences, architecture and literature, and the modern creative efforts inspired by them. This is the home of our famous Roleplaying Thread. >({|:-)

Moderator: Aldus Marius

Hoe de klassieken te verkrachten

Postby Quintus Pomponius Atticus on Wed Feb 18, 2004 4:59 pm

Salvete,

Hoe men dezer dagen Homerus meent te moeten 'actualiseren' :

De Kakkewieten (met onder andere Tine Embrechts, Pieter Embrechts, Adriaan Van Den Hoof, Dimitri Leue, …) nemen Odyssee van Homeros onder handen en maken er een episch muziekverhaal van. Frustration Island/De Ingebeelde Grieken wordt uiteraard geen saaie geschiedenisles, maar een eigentijdse schelmentocht van Odysseus en zijn drie kompanen Metaxa, Bjorn en Homer.

Het wordt ook een groot muzikaal avontuur, met onder andere een ‘poppy trash metal-roeierslied', ‘pathetische galmrock met horror sound', een heuse muziekstorm en uiteraard mag de sirenenserenade niet ontbreken.


Geef mij toch maar het boek ...

Valete,

Atticus
Quintus Pomponius Atticus
Praetor

"Ars longa, vita brevis" - Hippocrates
Quintus Pomponius Atticus
Senator
Senator
 
Posts: 500
Joined: Wed Aug 28, 2002 6:03 pm
Location: Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Wed Feb 18, 2004 7:52 pm

Ik heb ook iets tegen geforceerde actualisaties met rondrennend naakt, dissonante muziek en wauweldialogen maar dit lijkt me daar op het eerste zicht nog geen voorbeeld van te zijn.

Attice, had je in de jaren '20 geleefd, zou je "Ulysses" misschien ook een verkrachting van de klassieken gevonden hebben...

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Wed Feb 18, 2004 8:38 pm

Iemand vorige week Beowulf gezien op Vt4? Het was een kruising tussen het episch verhaal beowulf en mortal combat. Gevechtscenes met techno muziek a la mortal combat. Het was grappig om te zien, maar tegelijkertijd ook een verkrachting van het verhaal. Dat vindt ik toch. Het grappigste van al vond ik toen Christopher Lambert aan Rhona Mitra vertelde (die blijkbaar ooit het model was geweest voor lara croft) dat hij een halfgod is wiens vader Baal is, god der duisternis en prins der leugens. Ik geloof dat ze die film gepromoot hebben als een actiehriller, wel actiekomedie was beter geweest. Ik peis dat ik diene film ga houden voor wanneer ik zin heb om eens te lachen en toch niet naar Amazons and Gladiators wil ijken.
Het wordt tijd voor mij om de Illias en de Odyssee moet herlezen.
Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Quintus Pomponius Atticus on Wed Feb 18, 2004 8:51 pm

Salve Draco,

Mijn probleem is niet dat cultuurmakers de klassieken toegankelijk proberen te maken, wel integendeel. Hoe meer mensen de schoonheid en diepmenselijkheid ervan kunnen proeven, hoe beter.

Homeros hoeft ook niet noodzakelijk met een gewijde ernst benaderd te worden; zelfs binnen de epen zelf wordt er immers flink wat afgelachen, getuige daarvan de uitdrukking 'Homerisch gelach'.

Maar waarom, zo vraag ik mij telkens af, kunnen ze niet gewoon het verhaal op zich spelen, omgezet in een vlot klinkend Nederlandstalig script ?

Het moet daarom zelfs geen letterlijke vertaling van de Griekse tekst te zijn, ik heb op zich - in tegenstelling tot wat je misschien denkt - niks tegen bewerkingen. Mijn 'conservatisme' op cultureel gebied is immers geen masker waarachter ik mijn verstarde, traditionalistische vooroordelen wil wegstoppen, maar een beredeneerde filosofie, gericht op authenticiteit in expressie en uitbeelding.

Vorige week ben ik bv. naar een concert geweest waar traditionele Griekse klaagzangen gecombineerd werden met nieuw geschreven Latijnse liederen, dat alles op muziek gezet door een hedendaagse componist. Even origineel als geslaagd vond ik dat.

Ik vraag van hedendaagse uitvoeringen van klassieke werken ook geen protserig, 19e-eeuws aandoend operadecor of brokaten mantels die de sobere essentie van het epos alleen maar nodeloos bezwaren en omzwachtelen.

Ik zeg bewust 'sobere essentie', omdat de kern van de Homerische epen het eeuwig menselijke raakt, gevoelens als wrok, wanhoop, geldingsdrang, angst, liefde, heimwee etc.

Ik zie dan ook niet in wat een een ‘poppy trash metal-roeierslied' en ‘pathetische galmrock met horror sound' zou kunnen toevoegen aan het "monumentum aere perennius' dat het werk van Homerus is. Wel integendeel.

Vale,

Atticus
Quintus Pomponius Atticus
Praetor

"Ars longa, vita brevis" - Hippocrates
Quintus Pomponius Atticus
Senator
Senator
 
Posts: 500
Joined: Wed Aug 28, 2002 6:03 pm
Location: Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Thu Feb 19, 2004 5:32 pm

Romulus Aurelius Orcus wrote:Iemand vorige week Beowulf gezien op Vt4? Het was een kruising tussen het episch verhaal beowulf en mortal combat. Gevechtscenes met techno muziek a la mortal combat. Het was grappig om te zien, maar tegelijkertijd ook een verkrachting van het verhaal. Dat vindt ik toch. Het grappigste van al vond ik toen Christopher Lambert aan Rhona Mitra vertelde (die blijkbaar ooit het model was geweest voor lara croft) dat hij een halfgod is wiens vader Baal is, god der duisternis en prins der leugens. Ik geloof dat ze die film gepromoot hebben als een actiehriller, wel actiekomedie was beter geweest. Ik peis dat ik diene film ga houden voor wanneer ik zin heb om eens te lachen en toch niet naar Amazons and Gladiators wil ijken.
Het wordt tijd voor mij om de Illias en de Odyssee moet herlezen.
Romulus


Hmm, een must-see op het volgende filmavondje dus ;). Baal en Beowulf met elkaar verwant? Al even hilarisch als het gebruik van "dinars" in het Romeinse Rijk 60 AD in Amazons & Gladiators. Pijnlijk...

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Pomponius Atticus on Thu Feb 19, 2004 6:15 pm

Al even hilarisch als het gebruik van "dinars" in het Romeinse Rijk 60 AD in Amazons & Gladiators. Pijnlijk...


Pijnlijk, juist (hoewel nog minder straf dan het vliegtuig in Ben Hur), maar het woord 'dinar' komt volgens mij wel van 'denarius'. Kan de numismaat in ons gezelschap dat bevestigen ? :wink:

Valete,

Atticus
Quintus Pomponius Atticus
Praetor

"Ars longa, vita brevis" - Hippocrates
Quintus Pomponius Atticus
Senator
Senator
 
Posts: 500
Joined: Wed Aug 28, 2002 6:03 pm
Location: Belgica

Postby Publius Dionysius Mus on Sat Feb 21, 2004 12:40 am

Quintus Pomponius Atticus wrote: maar het woord 'dinar' komt volgens mij wel van 'denarius'. Kan de numismaat in ons gezelschap dat bevestigen ?


You rang m'Lord?

Dinar is inderdaad afgeleid van denarius, zoals het Engelse teken £ voor pond zou afgeleid zijn van het Latijnse woord libra. Ook heeft men geopperd dat het dollarteken $ geëvolueerd zou zijn uit de afkorting HS voor sestertii. Dit staat echter, voor zover ik weet, niet vast.

En dan keer ik nu terug naar mijn metalen schijfjes...

Valete bene
Publius Dionysius Mus

No Spartiate soul left alive to tell
How bravely they fought
By treason they fell
(Ancient Rites - Thermopylae)
User avatar
Publius Dionysius Mus
Eques
Eques
 
Posts: 236
Joined: Wed Aug 28, 2002 11:55 pm
Location: Belgium

Troy

Postby Quintus Aurelius Orcus on Thu May 20, 2004 1:19 am

Is er iemand al weesten gaan kijken naar de film Troy met Eric Bana als Hector en Brad Pitt als Achilles. Het is geinspireerd op de Illias dus verwacht er niet veel van. Ikzelf heb hem nog niet gezien. Ik wou vanavond gaan kijken, maar ben dan in de zaal van Van Helsing gesukkeld.

Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Thu May 20, 2004 11:20 am

LOL, ik zat ook in de zaal! ;)

Wat vondt ge ervan? Ik vond het camp-gehalte af en toe nog genietbaar ("Why do you always torture that animal so, Igor" - "... um... it's just what I do.") maar het einde was verschrikkelijk melig. Had beter gekund.

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Thu May 20, 2004 12:29 pm

meende de da? Ik vond het niet zo slecht voor een Stephen Sommers film te zijn. Diene friar vond ik wel grappig: (why does it smell here like wet dog?) De humor vond ik goe, de film in het algemeen ook. Nooit gedacht dat ze Dracula en zijn bruiden sympathiek probeerden te laten overkomen. Ik geef u daarin gelijk, het einde was gewoon te veel aan. Ze hadden het beter kunnen doen. Moest ik diene film slecht gevonden hebben, wat niet zo is, zou ik de preview van de remake van Dawn of the dead één van de hoogtepunten noemen. Maar dan was het gevecht tussen Dracula en Van Helsing ook wel interessant om te zien. Ik vond wel dat ze een beetje overdreven hebben met de CGI. Ze kunnen een goede weerwolf brengen door make-up en acteurs te gebruiken gelijk bij Dog Soldiers, inplaats van CGI.

Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Aulus Dionysius Mencius on Fri May 21, 2004 8:56 am

Salvete omnes!

Ik ben reeds naar Troy gaan kijken.
Ik vond het best wel een onderhoudend filmpje. Natuurlijk zitten er wel een aantal lapsussen in, zoals de grootte van de coalitievloot, scheepstype, e.d., en ook de dood van Agamemnon is niet te rijmen met het boek. Maar desalniettemin toch een positief eindoordeel.

Wel grappig is dat vele acteurs van Braveheart en gelijkaardige films weerkeren. Stel u voor: een griek en een Trojaan met rosse baard... 8)

Ik groet u.
Aulus Dionysius Mencius
Praefectus Belgicae, Rector of ColMil et Senator
User avatar
Aulus Dionysius Mencius
V. Cornicen
V. Cornicen
 
Posts: 234
Joined: Fri Sep 06, 2002 1:04 pm
Location: Ganda, Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Fri May 21, 2004 11:51 am

Salvete
Ik ben bezig de Illias opnieuw te lezen en ik weet zoiezo al dat Achilles sterft als ze Troje aan het innemen zijn of juist ervoor or erna. Ik heb al verschillende dingen gehoord en één ding is zeker: het is geinspireerd op de Illias, dus moet je zeker niet verwachten dat ze het zullen doen gelijk in de boek staat. Zo heb ik ook al gehoord dat Achilles en Patroclus neven zijn inplaats van minnaars en werd meer gefocused op de relatie tussen Briseis en Achilles. Hollywood is nog niet echt klaar voor een homosexuele/ bisexuele held. Wat ook opvalled is dat de goden niet inzitten, de priesters zowat belachelijk gemaakt worden en dat de Trojane afgebeeld worden als de goeden en de Grieken als de slechten op Achilles na. Dit zijn enkele dingen die ik gehoord heb over Troy van mensen die hem al gezien hebben.

Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

troje

Postby ariadne sergia fausta on Sat May 22, 2004 8:02 pm

wel, wat troy betreft, het boek was beter, om het men een boutade te zeggen. en natuurlijk is het ontzettend geinig om de verschillen te gaan zoeken. Ten eerste (en dit vind ik persoonlijk de grappigste) er waren geen lama's in Troje (voor de mensen die nog gaan kijken, als de Grieken op het strand aankomen vluchten de mensen weg van een markt, en ergens in het gewoel staan er drie lama's). Het "zwaard van troje" dat een relatief grote rol speelt is helemaal verzonnen, en enkele heel interessante figuren (bv Kassandra) dan weer totaal weggelaten. Sommige personnages komen er wel in voor, maar worden niet bij naam genoemd (Andromache, Thetis) wat soms wel had gemogen, want er wordt later nog op teruggekomen (bv net voor de aftiteling wordt er gezegd "I lived in the age of Hector, Achilles and Andromache" maar de niet klassiek geschoolde kijker heeft het er het raden naar wie het is. ook redelijk subliem: de pracht en praal van het spartaanse hof, de haven van sparta, en de pest die uitbroken is op het moment dat het paard op het strand staat. de hoeveelheid gebruikt metaal in wapenrusting zou menig griek doen watertanden, maar nog een geluk dat de ruiters eraan gedacht hadden dat stijgbeugels nog niet courant gebruikt werden. En als je "de grieken" nu eens vervangt door "de amerikanen" en Troje door "Irak" geeft dat dan geen mooi interpretatiekader voor deze film?

Ariadne
User avatar
ariadne sergia fausta
I. Auxiliary
I. Auxiliary
 
Posts: 23
Joined: Sat May 22, 2004 7:49 pm

Postby Quintus Aurelius Orcus on Sat May 22, 2004 8:12 pm

Wel Ariadne heeft wel gelijk. Het boek is stukken beter, maar men mag niet vergeten dat deze film bedoeld is voor de gewone kijker, niet voor de mensen die zich ermee bezig houden, plus zullen ze ook wel rekening gehouden hebben met de homofobische personen, waarom anders de relatie tussen Patroclus en Achilles veranderen naar neven. Er zijn veel verschillen met het boek en toch komen er stukken in het boek voor. Als ik mij niet vergis, had Priamos 50 kinderen en in de film is het aantal gereduceerd tot hoogstens 2 (degene die ik heb gezien toch).
Men mag vooral niet vergeten dat de film geinspireerd is op de Illias. Grieken= Amerikanen en Trojanen= Irakezen? Ik weet niet, maar als je kijkt naar wat de Grieken gedaan hebben in het verleden en welke rol ze gespeeld hebben in onze geschiedenis, mag je ze niet gaan vergelijken vindt ik toch. Ik zou het niet zover gaan zoeken.

Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Gnaeus Dionysius Draco on Sat May 22, 2004 11:57 pm

Troy is geen verfilming van de Ilias hé, maar een verfilming van de hele Trojaanse legende. Een genietbare film maar helaas zonder de aanwezigheid van een aantal helden die ik graag op het witte doek gezien had. Over het algemeen goed geacteerd, behalve door de Hector van dienst, die er weinig van terecht bracht. Zijn vechtkunsten waren beter.

Bovendien was de film moreel veel positiever voor de hoofdpersonages dan de Ilias. Een schuldbewuste Helena? Een tot inkeer gekomen Paris? Achilles de goeierik? Tja... Bovendien gaan Agamemnon en Menelaos niet eens dood tijdens de Trojaanse oorlog!

Ik denk niet dat hier een verborgen Irak-parallel zit. Priamos vergelijken met Saddam is nogal raar...

Draco
Gn. Dionysius Draco Invictus
User avatar
Gnaeus Dionysius Draco
Curialis
Curialis
 
Posts: 1618
Joined: Fri Aug 30, 2002 8:04 pm
Location: Belgica

Postby Quintus Aurelius Orcus on Sun May 23, 2004 12:06 am

Welke helden had je dan wel op het doek gezien, Draco?Tlepolemos?
Ik vond de Hector van dienst redelijk. De Hektor van dienst was gewaagd aan de Achilles van dienst. Ook de godsdienstige verwijzingen vond ik goed gedaan voor een hollywood.
Ik vond de personages zeer goed, Agamemnon, Menelaus, Achilles, Paris en de anderen kwamen zeer goed over. Ok de zonen van Atreus werden afgebeeld als slechteriken, maar toch kwamen ze over gelijk ze de goeden waren, Priamos ook.
Ik moet u gelijk geven Draco. Saddam vergelijken met Priamos komt nogal vreemd over. Priamos kun je verre van een dictator noemen gelijk Saddam Hussein.

Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica

Postby Publius Dionysius Mus on Sun May 23, 2004 11:55 pm

Gegroet!

De lama's waren inderdaad grappig... (misschien meegebracht door de Egyptenaren van op hun tochten naar Amerika - hehe)

Ook grappig vond ik het gebruiken van munten... De oudste munten in Europa werden gebruikt in Lydië in de 8e-7e eeuw, en zeker niet in de periode van de film. Bovendien zagen de munten er heel wat beter uit dan die eerste exemplaren uit Lydië (zoals deze uit de 6e eeuw)

Verder vond ik het spijtig dat de goden in de film te veel achterwege worden geladen (met wat leuke Hollywood-tricks hadden ze best leuke goden kunnen te voorschijn toveren)

En tenslotte wil ik nog opmerken dat de militaire uitrustingen nergens op leken (natuurlijk wel ietwat bemoeilijkt door het feit dat er amper iets geweten is over de militaire uitrustingen in die tijd), de schepen met VEEL te veel waren (Athene had op zijn hoogtepunt qua vloot onder Themistokles 200 schepen - wat meer was dan het aantal schepen van alle andere stadsstaten samen) en bovendien heel slecht gemaakt (met het aantal roeiriemen en roeiers op de boten in de film krijg je alleen een kartonnen boot met die snelheid vooruit, en de afgebeelde schepen stammen uit de 8e-6e eeuw - het zijn wel deze schepen die Homeros beschrijft), en dat Troje in die tijd echt niet groter was dan Rome op zijn hoogtepunt (die indruk kreeg ik namelijk wanneer Troje van bovenaf gefilmd werd).


Maar al bij al heb ik wel genoten, het was een goede spektakelfilm. En de vele kleine momenten van humor om al deze foutjes maken het alleen maar interessanter...

Tot slot nog deze prachtige opmerking die mijn buurvrouw over de film maakte: "Ik vind Brad Pitt qua postuur en uiterlijk toch niet zo geschikt om een Romein te spelen".

Valete bene!
Publius Dionysius Mus

No Spartiate soul left alive to tell
How bravely they fought
By treason they fell
(Ancient Rites - Thermopylae)
User avatar
Publius Dionysius Mus
Eques
Eques
 
Posts: 236
Joined: Wed Aug 28, 2002 11:55 pm
Location: Belgium

Postby Quintus Aurelius Orcus on Mon May 24, 2004 8:24 am

Salve Mus

Iedereen die de Illias kent, zal het wel spijtig gevonden hebben dat de goden er niet in zaten.
Als je naar google gaat en een zoektocht doet naar "Troje in 15 minutes" ga je op hilarische dingen stuiten. Zeker doen.
vale
Romulus
Quintus Aurelius Orcus
Rector ColRel
Rogator
Princeps gentis Aureliae
User avatar
Quintus Aurelius Orcus
Senator
Senator
 
Posts: 937
Joined: Sat Sep 14, 2002 5:05 pm
Location: Ghent, Belgica


Return to Collegium Artium et Litterarum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests